"Det å hente inn søknadskroner og få penger i kassa til korpset ditt trenger ikke å være så vanskelig. Men, du bør se litt andre steder enn alle andre. For oppskriften er absolutt ikke den samme for alle."
Skrevet av Linda Cecilie Furulund, Kunstgjødsler og forfatter
Hvordan skal ditt korps finne sin egen vei og utvikle en egen resept?
I boka «Søknadsjubel – Hvordan leve av kunsten?» skriver jeg mye om akkurat det. Kort her kan jeg dra frem at det å skrive søknader som gir søknadsjubel (det er det jeg kaller det å få innvilget tilskudd eller støtte), handler om mye mer enn å skrive godt.
Det handler om søknadsmetodikk, søknadsstrategi og å se etter ulike inntektsmuligheter.
Særlig nå i denne pandemi-tiden er det å orientere seg godt og være kreativ når det kommer til støtte og tilskudd og inntekter superviktig!
Søknadsmetodikk
Her er det mye å skrive… Mange spør etter en søknadsmal. Det finnes, og det finnes ikke en mal. For i søknadenes verden finnes det mange typer maler. Likevel kreves noen faste og grunnleggende punkter for de aller fleste søknader.
Disse spørsmålene kan hjelpe deg å komme på sporet av hva en søknad bør inneholde:
Hvem (står bak prosjektet)?
Hva (er målet med prosjektet)?
Hvordan (skal prosjektet gjennomføres)
Hvorfor (er prosjektet viktig og «riktig» for både deg og søknadsinstansen)?
Hvor (skal prosjektet foregå, og over hvor langt tidsrom)?
Men, oppsummert kort her vil jeg si at det å skrive søknad og finne sitt språk handler om tre hovedpunkter: etos, patos og logos. Etos skaper tillit og trygghet, patos snakker med følelser, og logos drar frem fakta og fornuft. Får du til en god kombinasjon av disse gir det langt på vei en god søknad.
Søknadsstrategi
Ikke bare start og se hvor det bærer, men ha en plan! Vær kritisk til hvilke søknader som skal prioriteres. Lag egen søknadskalender slik at det kan settes av nok tid til å skrive søknader.
En strategi skal hjelpe med å nå målene, og i denne sammenhengen er det snakk om søknadsmål. Sett realistiske mål for hva som kan oppnås, og start i det små. Det er stor forskjell på om du er en dreven søker, eller om du aldri har søkt på et eneste tilskudd før. Det er stor forskjell på om korpset har ambisjoner om, eller ser muligheter for, at prosjektet eller hele korpsvirksomheten skal basere seg på tilskudd og støtte. Eller om tilskudd kun skal utgjøre en liten del av den totale inntekten i løpet av et år.
Her kommer noen oppklarende og grunnleggende spørsmål som bør stilles helt i starten av en søknadsstrategiprosess.
Spørsmål for å sette søknadsmål:
Hvor mange søknader skal sendes det neste året?
Hvor mange tror dere blir innvilget?
Hvordan må du/dere så gå frem for å nå søknadsmålene dine?
Tilskudd og ulike inntektsmuligheter
Jeg mener at det er et hav av inntektsmuligheter for skolekorpsene der ute, og jeg hevder konsekvent at alt som kommer inn, enten det er tilskudd, vederlag eller salg, sponsing (i form av penger), anbud eller penger som knytter seg til folkefinansiering, så er det en del av inntekten. Akkurat hvor ditt korps henter inntekten fra, og hvor mye dere henter, er ofte avhengig av hvor dere befinner dere geografisk, demografisk, tematisk og kunstnerisk.
Uansett er mitt beste tips at dere tester ut flere typer inntektskilder fremover. Grunnen er at det å hige etter å ha ulike inntektstyper og kombinere disse, gjør korpshverdagen mindre sårbar inntektsmessig.
Ikke legg alle eggene i en kurv, lyder et gammelt ordtak. For om det gjøres, er sjansen større for at noen egg knuses. Fordeles eggene, derimot, vil nok fremdeles noen av eggene bli knust, men sannsynligheten for at det er noen hele egg tilbake, er større.
Se etter ulike inntektskilder og ikke bare sats på én type, som for eksempel salg eller tilskudd, men ha en kombinasjon av disse to. Finn gjerne også en tredje og eventuelt en fjerde type inntektskilde, om du kommer over noe som er relevant.
Syntes du det er krevende å søke om støtte og lurer på hvor du skal søke i jungelen av tilskudd?
Med boka «Søknadsjubel – Hvordan leve av kunsten?» kan du få nøkler til å forstå og motivasjon i ditt søknadsarbeid. Her vil du finne konkrete verktøy og inspirerende historier for deg som er ny eller dreven søker. I tillegg får du en nyttig oversikt over andre inntekter som kan være gull å kombinere med tilskudd.
Forfatter, Linda Cecilie Furulund er utdannet Cand. Phil. i kultur. Hun startet sitt kulturbyrå, Kunstgjødsel i 2001 – rett etter studiene. Siden har hun bidratt med mange millioner av kroner inn i norsk kulturliv ved at hun har hjulpet mange hundre kunstnere og små virksomheter med å finne tilskudd, øke inntekter og oppnå søknadsjubel.
Boka Søknadsjubel + tilhørende arbeidsbok til Superinstruktørpris kr. 446,40 (verdi kr. 558)
Bruk kode SUPERINSTRUKTØRENE for å få 20 % rabatt.
Sjekk ut tilbudet her.