fbpx

20. mars 2020 - No Comments!

Tid for nærvær

Tid for nærvær

Skrevet av Lage Thune Myrberget, trommeslager, komponist, musikkpedagog, redaktør av "trommer.no" og forfatter av "Virvel"-serien

 

Denne situasjonen hadde ingen forutsett. Plutselig skulle vi få masse tid sammen under samme tak. I denne nye virkeligheten skal mor og far kombinere arbeid, foreldrerolle, struktur og organisering av en ny hverdag.

Det er ulikt hvor nært dette viruset kommer hver og en av oss. Noen vil ikke merke noe annet enn sosial avstand, mens andre får oppleve familiemedlemmer som er smittet og noen kommer til å oppleve enda mer alvorlige trusler.

I en slik tid kommer vi nærmere oss selv og de vi bor sammen med. Nå er det ikke bare lekser, leking, gaming og sengetid som tar fokus. Det å ha foreldre tett på hele dagen kan by på utfordringer. Jeg vil peke på noen tanker som kan være til hjelp.

 

Struktur

Det viktigste med hverdager er struktur. Foreldre våkner. Vekker barn. Maser på barn. Tilrettelegger for barn. Kler på seg. Ordner mat. Matpakker. Klær. Instrument. Gymtøy. Hvem kjører hvem til hvor. Hvem skal hente. Hvem handler. Hvem kjører til trening, øvelse, yoga, besøk, overnatting osv.

En hverdag er fylt av slike planer som setter strukturen for samvær. Så forsvant alt dette. Ingen skulle på jobb, skole, barnehage, yoga, trening, øvelse eller besøk. Alt skjer hjemme.

Nå blir grensene usynlige. Da trengs det struktur. Hva skjer når og hvor? Hvem er med? Hva gjør vi sammen? Hva gjør ungene sammen? Hva gjør voksne sammen?

Som vi ser på TV er heller ikke regjeringen sikre på hva som er best å gjøre i morgen, men de sier noe om hva som er usikkert og hva de har bestemt i dag.

Kanskje det ikke er så dumt å legge en plan. En plan om å tilpasse planenen slik at den passer bedre med det som skjer i morgen?

 

 

Dere får digitale besøk

Når skole og jobb skjer hjemme er det nye folk som kommer på besøk. Musikklæreren dukker opp på dataskjermen til barna dine. Denne læreren kommer digitalt inn på rommet til ungene. 

Dette blir en ny måte å lære på. Tenk litt igjennom hvordan dere i hjemmet kan løse dette godt. Tenk igjennom rollen som vert: Kanskje dere sammen skal hilse læreren velkommen hjem til dere? Kanskje invitere han med på en tur rundt i hjemmet? Hvem skal han få hilse på? Hva skal han få se? Er det flere i familien som driver med musikk eller kunst? Har dere forskjellige instrumenter i huset? 

Bli med på de første timene med musikklæreren. Dere kan lære noe. Dere kan bli imponert. Dere kan bli involvert. Se muligheter. Dere kan bli en bedre læringsressurs for ungene. Og dere kan ha kompetanse og tanker om fjernundervisning som kan gjøre denne nye formen for undervisning maksimalt god.  

Mangfold

Musikklæreren blir inspirert av å høre om hva slags familie han er kommet hjem til. Dersom dere synger og spiller sammen er det noe han kan “spille” videre på. Har dere lyst på utfordringer? Be om det!

Kanskje noen er flinke til å danse? Lage mat? Tegne? Male? Fotografere? Filme? Programmere? Bygge Lego? Alle slike kreative ting kan gjøre at læreren blir inspirert til å skape noen spennende oppgaver. Oppgaver dere alle kan bli del av.

Musikk er ikke bare korps, kor eller band. Det er kreativitet og samspill. Det går an å lage egen musikk. Musikk som kan spilles av deg selv, eller av andre. Kanskje denne perioden er til for å dele sanger sammen?

Det kan definitivt være en anledning for å prøve forskjellige instrumenter. Og det kan være anledning for å tegner eller male en sang. Danse en historie. Skrive en dans. Eller mekke en film.

Lek, nysgjerrighet og kreativitet går hånd i hånd. Det er dere som åpner for muligheten, og nå har dere anledning.

 

Øving

Samtidig skal vi ikke glemme egenøvingen. De som går på kulturskolen eller lærer å spille et instrument har behov for å jobbe videre med de de trenger å lære seg.

Da må det settes av tid. Søsken må gi rom og fred. Da kan det fokuseres og læres. Det er viktig å gjøre ting sammen. Dere som er voksne kan gi barnet “spillerom” til å være alene og få jobbe med det de trenger å øve på.

Det de øver på kan kanskje bli en del av en konsert? Kan den deles med besteforeldre over nettet? Dele med venner i musikkskolen? Kan fettere og kusiner kobles sammen? Hva med onkel i Amerika? Det er mange muligheter. Et råd: Baser kontakter på eksisterende relasjoner.

Les mer: Øvebingo for en annerledes tid

 

Ros

Jeg tror det er viktig å følge med på hva ungene gjør i sin musikkundervisning. I denne perioden kan dere “se mer” av hobbyen og motiver. Gi barna ros. Legg opp til at de opplever mestring. Lytt. Se. Inviter dere selv inn som publikum med ungen som utøver.

Spill for andre gjennom videoapper som Skype, Teams, Facetime eller annet. Skap opplevelser som deles med de dere har relasjon til. Familie og familievenner.

 

Samvær og nærvær

Vi er i en tid hvor relasjoner testes. Vi kommer til å leve tettere på hverandre enn vi vanligvis gjør. Gjennom friksjon skapes frustrasjon. Da må man vise hverandre oppmerksomhet og snakke. Dere bør ta sjansen på å snakke sammen. Prøve å utvikle en struktur for å være sammen. Samles om noe. Det kan være en Netflix-serie. Skru av alt elektrisk lys og ha lesestund med stearinlys. Syng sammen. Dans sammen. Spill spill. Skru av nyheter og åpne opp for hverandre. La spill og nærvær gi dere styrke og motivasjon til å rose samværet.

 

Kommunikasjon vs. relasjon

Helt til slutt vil jeg peke på en viktig faktor: Digitale verktøy tilbyr kommunikasjon. De tilbyr ikke relasjon. Men når kommunikasjon skjer mellom mennesker som allerede har relasjon...da styrkes relasjonen.

Bruk derfor digitale verktøy til å ivareta de relasjoner dere allerede har. Ta kontakt med folk dere har kjent. Folk dere kjenner. Familie. Venner. Naboer. Vis interesse for barnas venner - og deres familie. Kan dere finne på noe sammen? Online?

Kanskje den største truslen er å ikke se hva vi betyr for hverandre? Livet er best når latteren smitter, når vi gråter sammen, danser til samme rytme, blir grepet av samme historie, opplever samhold og møter hverandres blikk.

Kunst og kultur skal berike livene våre. Kunst og kultur kan samle oss. Nå skjer det i familien, hjemme og gjennom digital teknologi. Vi er i samme båt - ro i samme retning.

Lykke til!

 

 

 

Published by: Superinstruktørene in Superblogg

Comments are closed.