fbpx

Info for Supre hjemmeinstruktører

Hvor tilbyr Superinstruktørene hjemmeundervisning?

Superinstruktørene er en oslobasert, privat musikkskole som tilbyr hjemmeundervisning rundt omkring i forskjellige byer i Norge. Vi gjør dette i byer hvor vi har tilgang på instruktører, som i alle fall foreløpig begrenser seg til de største byene hvor tilgang til kvalifiserte instruktører er sannsynlig. Dvs. byer med musikkutdannelse på universitets- og høgskolenivå. Pr. nå gjelder dette disse byene:

  • Oslo
  • Kristiansand
  • Stavanger                                                                                        
  • Bergen
  • Trondheim 
  • Tromsø


Send oss en epost dersom du har du tips om instruktører som kan undervise for oss i disse byene.

Hva er hjemmeundervisning?

Hjemmeundervisning er det som ligger i ordet. Undervisning av elev/elever hjemme på egen adresse. 


Hvorfor velger noen elever/foreldre hjemmeundervisning?

Det kan være mange grunner til at foreldre ønsker hjemmeundervisning for barna sine, eller at voksne elever ser bekvemmeligheten i at vi kommer til dem og ikke motsatt. Vi ønsker å prise hjemmeundervisningen slik at flere kan prioritere dette, men det er klart at med en timesssats på 700/800 kr pr klokketime, blir det fort dyrt for mange. Da må vi gå for de som likevel velger å ha råd til dette, og som ser det totale bildet.

For å bruke Oslo som eksempel, er det lange ventelister på den kommunale kulturskolen, og skal du gå hos private tilbydere som f.eks. Poprommet, Oslo private musikkskole eller Muno, ender du fort opp med å betale 800-900 kr pr. klokketime når du som elev oppsøker dem. I tillegg må du da regne inn reisetid, ventetid for foreldre (gjerne med småsøsken for å få kabalen til å gå opp), samt at det i hovedstaden ikke er lett å finne parkering, så man må være ute i ekstra god tid om man kjører bil, i tillegg til at selve parkeringen fort kommer på nærmere 100 kr pr. time. Mange foreldre vil kunne se verdien av at instruktør kommer hjem til dem.


Hvor lang er en undervisningstime?

Ved å tilby hjemmeundervisning avtaler man først en prøvetime på 60 min, og etter denne prøvetimen avgjør elev/foreldre om de ønsker å fortsette. Dersom de fortsetter binder de seg da for 15 undervisningstimer om gangen. Man kan selv velge om man ønsker undervisning hver uke eller annenhver uke. På sikt vil vi tilby andre pakker, hvor man får redusert timessats ved å binde seg til flere timer. Dette kommer. Alle hjemmeundervisningstimer er 60 minutter, rett og slett for at vi ikke kan sende instruktør hjem til elever for mindre tid, da vil det ikke være interessant for instruktør å gjøre dette. 

En time med hjemmeundervisning kan gjerne fordeles på to elever á 30 min, eller man kan ha samspill for elevene deler av timen, med en kort enetime før samspill og/eller etter. Dette ser dere som instruktører an og justerer slik det passer. Her kan man også justere underveis i løpet den tiden man er hos eleven.


Hva gjør vi om elev ønsker å bytte avtalt tid?

Når vi tilbyr dyre hjemmeundervisningstimer er vi veldig fleksible. Når en kunde kjøper en "dyr" tjeneste, forventer de mer enn om de kjøper en billigere tjeneste. Dette gjelder både kvalitet på timen, men også service og oppfølging fra administrasjon og instruktør. Det betyr at instruktør også må være fleksibel og forberedt på at timer kan bli flyttet. Elev binder seg til et visst antall timer, og disse settes slik det passer både eleven og instruktør i fellesskap. Likevel, dersom vi skal ha et håp om å holde på elevene etter disse 15 timene, fordrer det at vi som instruktører er positive og hjelpsomme og legger til rette for at eleven (kunden) føler verdi av å bruke oss. Gjør de ikke det slutter de, og da mister dere som instruktører oppdraget.

Bruk fornuft, uenighet tas ikke med kunden, den tas med Superinstruktørenes administrasjon. Dersom du føler at kunden er urimelig, sier du at "dette må du få lov til å sjekke med Superinstruktøren," og at vi vil komme tilbake til dem, og så tar vi i administrasjonen den kampen med kunden. Ikke referer til at "en avtale er en avtale", her ønsker vi å bygge relasjoner over tid, og da må elevene/foreldrene føle at vi er her for dem.

Hva må instruktør tenke over før første time med hjemmeundervisning?

Hjemmeundervisning betyr, som skrevet, at du som instruktør kommer hjem til eleven. Dette stiller ekstra store krav til deg. Du blir invitert inn i noens hjem, her føler eleven seg hjemme, slapper av, føler at de bestemmer, og du blir da en gjest. Som gjest vet du at man oppfører seg høflig og følger normal folkeskikk når man er gjest, men som man sier; common sense is not so common, så her kommer en liten dannelsesreise i kortform:

1. Instruktør håndhilser alltid på alle i husstanden første gang. Om bestemor er på besøk, gjelder det henne også. Om lillesøster ikke vil håndhilse er det greit, men vi som Superinstruktører tar runden. Neste gang holder det med et høflig "hei".

2. "Appearance" blir ekstra viktig når du kommer hjem til eleven og eleven ikke kommer til deg. Bildet er snudd på hodet, det er eleven i hjemmet sitt som er hovedpersonen. De skal få lov til å være som de vil og den de er, men du må som representant for Superinstruktørene tenke over hva det er som gjør deg til en Superinstruktør.

Høflighet og folkeskikk står i høysetet når man går på besøk til noen som Superinstruktør. Vær seg selv, by på deg selv og bruk humor. Om et barn synes du er snill blir du som regel godtatt. Om et barn i tillegg synes at du er morsom blir du raskt en helt. Vær oppmerksom på at barn ikke nødvendigvis skjønner ironi om de ikke er vant til det. Om det føles naturlig for deg å være ironisk er det lurt å følge opp og si til eleven at du bare tullet. Spydigheter, sarkastisk eller "negativ humor" hører ikke hjemme før man evt. kjenner eleven veeeeldig godt. Her er det lett å tråkke feil, så da forsøker vi helst å la være.

3. Tiltal eleven gjerne ved navn. Da føler eleven seg sett. "Bra, Oscar!" "Kjempeflott frasering, Oscar!" "Stå på, Oscar!" er alle bedre enn kun oppfordringen uten navnet. Ikke overdriv eller gjør det hver gang og hvert minutt, og få det til å føles naturlig, men eleven må sees, og eleven må føle seg sett.

4. Første time er alltid en kartleggingstime. Sjekk teknisk og musikalsk nivå, finn ut om eleven kan lese noter, og finn ut om eleven kan spille uten å bruke noter. Hva må eleven jobbe videre med? Siden vi er hjemme hos eleven har vi en gyllen mulighet til å vurdere elevens instrument, sjekk strenger på gitar, stemming på piano, skinn/oppsett på trommer, fliser på treblåsinstrumenter++. Gi tilbakemelding til foreldre/eleven vedr. nivå/tilstand på utstyret og om noe evt. må repareres eller byttes ut.

5. Vær oppmerksom på at de 60 minuttene vi er til stede bruker vi godt. Dersom du må på toalettet under timen, forlenger du timen slik at eleven/ foreldrene vet at du har vært der dine 60 minutter. Om noen ønsker å gi ekstraservice ved å holde på 5-10 minutter lenger noen økter, er det klart at de fleste vil oppfatte dette som svært positivt, men ikke noe vi krever.

Om dere ønsker å beholde oppdraget, kan det likevel være et lite triks for å "gi noe ekstra." Det samme gjelder sjokolade/tyggegummi/smågodt til elevene. Om du har noe i lomma og deler med barna,  er sjansen til stede for at du sikrer deg en plass i hjertet deres. Og det er til syvende og sist eleven selv, ikke foreldrene, som avgjør om de ønsker å fortsette, så her er det smart å være taktisk. Men ikke dra med godteri på første time, det vil bare virke merkelig. Gjør det i beste fall av og til, og få det til å være en naturlig del av din rolle som instruktør. Om du synes det blir unaturlig og tar fokuset bort fra din rolle som instruktør, dropper du det. 

6. ORHO! Fordel de 60 minuttene godt og forbered eleven på hva dere skal gjøre: "Først jobber vi med dette i 5 minutter, og så  kommer vi til å se gjennom leksene dine etterpå." Snakk eleven gjennom timen, og vær selv oppmerksom på hvordan du deler opp undervisningstimen. 60 minutter er lenge, spesielt for de yngste elevene, slik at her kan det være på sin plass å legge inn et brekk midtveis, evt. to ganger i løpet av økta, for å hvile hodet.

Gå ut og trekk frisk luft sammen med eleven. Be eleven fortelle deg om instrumentet sitt, øv på å spille med øynene lukket, listen er lang over aktiviteter som kan brekke opp, men det viktigste er at de gjør nettopp det. Brekker opp en situasjon som kanskje føles litt fastlåst og at man ikke kommer seg videre.  Husk at 60 min for et barn kan føles like lenge som en halv dag for deg. Om elevene ikke skjønner at de kun skal jobbe med denne "kjedelige" tekniske øvelsen litt til, og om du ikke er tydelig på at den er tidsbegrenset, kan de sitte og føle at de skal gjøre dette hele timen - som for dem føles som en halv dag. Lite motiverende og lite progressivt.

Følg denne linken om hvordan en undervisningstime kan struktureres. Ta med alle fire delene i alle timer. ORHO: Oppvarming, repetisjon, hoveddel, oppsummering. ORHO. Bruk den, og vær tydelig på den utad, da vet eleven hva som kommer og forutsigbarhet er noe de fleste elevene setter pris på.